דיון מיוחד התקיים היום (שני) בשדולה לבריאות הנפש בראשותה של ח"כ מיכל וולדיגר בנושא חוזר מנכ"ל משרד הבריאות שפורסם בחודש מרץ האחרון ובו איסור מוחלט על קיומם של "טיפולי המרה".

בעצם הפרסום שלו, אסר מנכ"ל משרד הבריאות על פסיכולוגים להעניק טיפול לגברים ונשים בעלי נטיה מינית, המעוניינים לקבל סיוע, עזרה וטיפול לקבל אותם.

בתחילת הדיון, אמרה ח"כ מיכל וולדיגר: "אנחנו כאן כדי לברר האם חוזר המנכ"ל מחריג ואוסר רק על אותם טיפולי המרה שברור שאין להם שום מקום או לגיטימציה, או שהוא מרחיב את היריעה, ומאפשר כל טיפול פסיכולוגי מקובל שנועד לטפל במצוקות ובסבל שחווה אדם בשל נטייתו המינית. זה לא המקום לדיון האם אפשר או אי אפשר לשנות את נטייתו המינית של אדם. אנחנו כאן כדי לברר האם החוזר הזה גורע ומונע מהפונים לקבל טיפול בעניין נטייתם המינית".

ח"כ עידית סילמן הוסיפה, "מכיוון שזה חוזר מנכ"ל שיצא על ידי משרד הבריאות, אין שום סיבה או היגיון שאנשי משרד הבריאות לא יגיעו לדיון הזה. לאור פניות, נקיים דיון בועדת הבריאות כדי להבין מה כוונתו של חוזר המנכ"ל. אני מתכוונת להזמין אליו נציגים של משרד הבריאות, משרד המשפטים, וכל הגורמים הנוגעים בדבר. נרצה להבין מאותם אנשים שכתבו את הדברים, למה הם בדיוק התכוונו".

צבי פישל, יו"ר המועצה הלאומית לבריאות הנפש הציג נתונים שמלמדים על הזווית הפסיכיאטרית של נטייתם המינית של גברים ונשים.

יונתן ברנסקי, ממייסדי עמותת חוסן והמנחה המקצועי שלה: "אנחנו לא באנו להילחם, באנו לטפל ולסייע. לא יצאנו נגד מישהו שהחליט שהוא הומוסקסואל, אלא אני רוצה לתת את המקום לאותו בן אדם שאומר "תן לי לבחור". לצערי המצב הוא הפוך, היום אתה צריך להתנצל אם אתה עוזר לבן אדם ללכת לכיוון השני. יש צביעות בזה שיש היום טיפולים הורמונליים בדרך לשינוי מין ועל זה לא צועקים".

חגי מלר הוסיף: "המטופל בא עם עולם שלם שמתנגש לו עם הנטיה המינית שלו. חוזר המנכ"ל אומר שאם מישהו מגיע על מנת לעבור את התהליך של השינוי אתה צריך להגיד לו – 'זה לא מחלה'. המטפל לא אומר לאנשים "זו הדרך", אלא, המטפל אמור לשאול את השאלות והמטופל נותן את התשובות. זה ידוע במחקר שאוריינטציה מינית משתנה, גם בלי טיפול. חוזר המנכ"ל משאיר את המרחב לא לאנשי מקצוע ופסיכולוגים, אלא רק לשרלטנים. מעטים המטפלים שנותנים מרחב לתהליכי שינוי אובייקטיבים לפי כל מטופל".

ח"כ שמחה רוטמן ציין כי "הדיונים האלו הפכו להיות סוגיות פוליטיות. אם רוצים להסתכל עליהם ולהפוך אותם לפוליטיים זה כיוון חשיבה לא נכון. בשם תפיסות ועמדות פוליטיות שאין בינן לבין טובתו של הפרט דבר וחצי דבר, יש כל מיני דברים שאסור לדבר עליהם ואסור לחשוב מה מועיל לפרט. האיזון בין הפרט לבין הכלל הוא עדין מאד. חוזר מנכ"ל משרד הבריאות משרת את השר שלו.

ח"כ אופיר סופר אמר כי "כל הליברליות וכל החופש איבדו את עצמם לדעת כשמדובר בניסיון של אדם לנסות לטפל במשהו שנראה לו לא טבעי. שר הבריאות ממשיך בפעילות האגריסיבת שלו, כפי שעשה גם לפני התפקיד הנוכחי שלו, וכעת הוא עושה את זה גם בלי צורך בחקיקה. אנחנו צריכים לשנות את החשיבה בעניין הזה. ככל שהפרוגרסיביות תוקפת אותנו, אנחנו מבינים שאנחנו נמצאים במסלול לא טוב".

ד"ר מאיר סיידלר הוסיף: "באקדמיה מפחדים וחוששים. אנחנו צריכים לייצר מרחב בטוח לאנשים שחושבים אחרת ושיש להם שאלות. אני חושב שהשדולה הזאת היא התחלה ראויה לייצר מרחב בטוח לאנשים שהרבה יותר קשה להם לספר את סיפורם, שיש להם נטיה אבל הם התחתנו והם לא יספרו את זה. אי אאפשר להתכחש לזה שיש פה בעיה אובייקטיבית. צריך לשמוע גם אותם. למה לא מנסים להתאים את הנפש לגוף? למה חייבים ללכת על התאמת הגוף לנפש?".

לסיכום הדיון, אמרה ח"כ מיכל וולדיגר: "להבנתי החוזר פסול גם בתוכן שלו וגם בתהליך קבלת ההחלטות. לא נשמעו צדדים בדיון, ולכן צריך לפעול בתיקונו. הדיון היום הוא צעד ראשון לתיקון המצב וביטול החוזר".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *