אין גן הומוסקסואלי

ניתוח גנטי של כחצי מיליון איש מצא כי לא ניתן לזהות גן יחיד הקשור לנטייה חד מינית.

המחקר, שפורסם ב-Science, עשה שימוש בנתונים שהתקבלו מ-2 חברות המספקות שירותי ניתוח גנים – UK Biobank ו-23andMe. במסגרת המחקר אמנם נמצאו כמה גורמים גנטיים הקשורים לקשרים חד מיניים, אולם גורמים גנטיים אלו היוו, לכל היותר, בסיס לכ-25% מהתנהגות חד מינית.

בביולוגיה, גֵּן הוא יחידת מידע המועברת מאורגניזם לצאצאיו באמצעות החומר התורשתי (לרוב DNA ולעיתים RNA). המידע הטמון בגנים קובע את תכונותיו של האורגניזם. תכונות מסוימות נקבעות על ידי גן בודד (למשל צבע הפרח באפונת הגינה), אולם רוב התכונות נקבעות על ידי מספר גנים יחדיו ואף בשילוב עם גורמים סביבתיים. צבע עיניים באדם למשל, נקבע על ידי צירוף של ארבעה גנים שונים. פרויקט גנום האדם חשף את רצף הנוקלאוטידים המקודד ב-DNA, אך הקישור בין הגנים לתכונות עליהן הם משפיעים הוא כיום אחד האתגרים המרכזיים של המדע בתחום זה.

החוקרים סרקו את הגנום הגנטי המלא של 409,000 איש שנרשמו לפרויקט הביובנק של בריטניה, ו-68,500 איש אשר נרשמו בחברת הגנטיקה 23andMe. המשתתפים נשאלו גם אם היו להם בני זוג רק מאותו המין, או האם היו להם גם בני זוג מהמין השני.

החוקרים מהרווארד ו-MIT הגיעו למסקנה שגנטיקה יכולה להשפיע על בין 8-25% מההתנהגות המינית בקרב האוכלוסייה. עוד נמצא במחקר כי חמש וריאציות גנטיות ספציפיות כן נמצאו קשורות להתנהגות חד מינית, והן מספקות עדות לכך שהשונות הגנטית מהווה רק חלק קטן מההתנהגות המינית ביחס לאותו המין. וריאציות גנטיות אלו חושפות בין היתר קשר אפשרי בין הנטייה המינית למנגונני וויסות הורמוני המין – טסטוסטרון ואסטרוגן, ומצביעות בכך על המורכבות הרבה של המיניות האנושית. יחד עם זאת, כולן יחד היוו פחות מ-1% מהמקרים המציגים התנהגות חד מינית.

'בלתי אפשרי לחזות'
בן נייל, פרופסור חבר ביחידה לגנטיקה אנליטית בבית החולים הכללי של מסצ'וסטס, שעבד על המחקר, אמר: גנטיקה מהווה פחות ממחצית הסיפור המסביר התנהגות מינית, אבל היא עדיין גורם חשוב מאוד בתרומתו לעניין זה. עם זאת, חשוב להדגיש שלא קיים גן בודד להומוסקסואליות. בדיקה גנטית שתנסה לצפות האם אתה הולך לקיים יחסים חד-מיניים לא אפשרית. כך שלמעשה לא ניתן לחזות את ההתנהגות המינית של האדם כפועל יוצא מהגנום שלו.

דייוויד קרטיס, פרופסור כבוד במכון לגנטיקה UCL, אוניברסיטת קולג׳ בלונדון, אמר שמחקר זה מראה בבירור כי אין דבר כזה ״גן הומוסקסואלי״. זיקה סטוקס, מארגון הסנגור התקשורתי GLAAD, אמרה: "מחקר חדש זה מאשש מחדש את ההבנה הוותיקה כי אין שום מידה מוחלטת בה אופי או טיפוח משפיעים על אופן התנהגותם של הומוסקסואל או לסבית".

המחקר:
https://science.sciencemag.org/content/365/6456/869

https://www.bbc.com/news/health-49484490

מקור הדף

סיפורים ושאלות שיעניינו אותך

אנחנו זמינים גם בטלפון!

שעות הקו החם שלנו

בימים א, ג, ה בין השעות 20:00-23:00

צוות הקו החם שלנו מורכב מאנשי מקצוע ובסיוע והכוונה של מטפלים בכירים

בווטסאפ: זמינים כל יום, כל היום, למעט שבתות וחגים

*כל השיחות הינן אנונימיות לגמרי

דילוג לתוכן