הפרכת טיעונים של המצדדים בטיפולי "התאמה מגדרית" עבור קטינים ובוגרים צעירים

לאחרונה יש הצפה בכלי התקשורת של הצהרות על ידי אנשי מקצוע המצדדים בטיפולי “התאמה מגדרית” לקטינים, כמו גם באתרי אינטרנט של ארגונים הפועלים בתחום זה. הצהרות אלו גדושות במידע שגוי ומסולף. דוגמא להטיה של התקשורת מובאת למשל במאמר הזה.

למרבה הצער, דיון עמוק בנושא רגיש ניבלם תכופות בהאשמה פשטנית של “טרנספוביה”. אנו מזמינים לדיון מקצועי מבוסס מחקר. מחמת הספק, נניח כי אנשי המקצוע התומכים ב”התאמה מגדרית” לקטינים ולבוגרים צעירים, סבורים שהם מעניקים את הטיפול המיטבי עבור ילדים וצעירים אלה. עם זאת, אתיקה מקצועית פירושה למידה חוזרת ומעמיקה של תחום הטיפול, כולל הטלת ספק בהנחות העבודה, בדיקתן ושינוי נהלי עבודה בהתאם. לפיכך, נתייחס במסמך זה לעיקרי הנחות העבודה  שגויות של אותם אנשי מקצוע, במטרה לבנות בסיס ידע מדעי מהימן ומדויק, מתוכו יהיה נכון להחליט על מדיניות טיפולית וקבלת החלטות. אנו מקווים שהמידע שנספק יהיה לעניין  לתועלת לא רק לרופאים ולאנשי טיפול מתחום בריאות הנפש, לא גם לאנשי חינוך, להורים ואפילו לצעירים המתלבטים בנושא.

טענה שגויה מספר 1 : קיים קונצנזוס בקרב הממסד המדעי והרפואי כי יש לתמוך בילדים ונוער טרנסים באמצעות תיקוף זהותם המגדרית והנגשת טיפולי "התאמה מגדרית".
הפרכה: אין קונצנזוס אודות טיפולי "התאמה מגדרית", שבדיה, פינלנד, בריטניה ונורבגיה הפסיקו בטיפולי "התאמה מגדרית" לקטינים. מחקרים שהתיימרו לתמוך בטיפולים אלו הופרכו, טיפולים אלו נמצאו כבלתי יעילים.

אין ביסוס מדעי לטיפולי "התאמה מגדרית". מחקרים שהתיימרו לתמוך בטיפולים אלו – הופרכו, כפי שניתן לראות בנתונים שאספנו בטבלה.

נמצא כי טיפולי התאמה מגדרית לא פתרו את הדיספוריה המגדרית, לא שיפרו את המצב הפסיכיאטרי, ושנים אחר כך נמצאה רמת אובדנות גבוהה. הנרטיבים אודות יעילותם הופרכו שוב ושוב.

לא קיים קונצנזוס ואין הסכמה לגבי איך נכון לטפל בילדים הסובלים מדיספוריה מגדרית, אפילו לא בארה"ב, ההסכמה היחידה הינה ביחס להמתנה זהירה, watchful waiting  ללא התערבויות רפואיות.

יתרה מכך, מספר מדינות מתקדמות וידידותיות ללהט"ב באירופה ערכו חקירות יסודיות, בעקבותיהן שינו מדיניות והפסיקו בטיפולי "התאמה מגדרית" לקטינים. בשבדיה נערכה חקירה ובעקבותיה הגיעו למסקנה כי הסיכונים הכרוכים במתן חוסמי התפתחות מינית והורמונים של המין השני גוברים בהרבה על האפשרות של תועלת לכאורה. בפינלנד הגיעו למסקנות דומות. בנוסף מדינות אלו אוסרות על ניתוחים לקטינים. איגודים מקצועיים בצרפת, אוסטרליה וניו זילנד אף הם ממליצים להימנע מחוסמי התפתחות מינית ומהורמונים של המין השני. הארגון הלאומי לבריאות ולמצויינות בטיפול (NICE) בבריטניה ערך בדיקה שיטתית אודות השימוש במעכבי התפתחות מינית ובהורמונים של המין השני ומצא עדויות לכך ש "יש וודאות נמוכה מאוד לגבי היתרונות האפשריים של תרופות אלו" מומלץ לקרוא את הדו"חות המפורטים אודות יעילות ובטיחות הטיפולים בחוסמי התפתחות מינית ובהורמונים של המין השני, ולהתרשם כיצד מופרכות אחת אחרי השניה הטענות המושמעות כי לכאורה הם משפרים את המצוקה המגדרית, התיפקוד הפסיכו חברתי, הדיכאון והחרדה.

בהמשך נערכה חקירה יסודית בבריטניה ובעקבותיה פורסמו הנחיות חדשות, לפיהן דיספוריה מגדרית הינה שלב חולף בילדות, ולא רק שאינם מאשרים "מעבר רפואי" לקטינים, הם אף מזהירים מפני "מעבר חברתי". לאחרונה הצטרפה גם נורבגיה אל רשימת המדינות ששינו מדיניות והפסיקו בטיפולי "התאמה מגדרית" לקטינים. נורבגיה הצהירה כי טיפולי "התאמה מגדרית" לקטינים הם ניסיוניים ואינם בטוחים.

לקריאה נוספת, הורד את המאמר המלא

סיפורים ושאלות שיעניינו אותך

אנחנו זמינים גם בטלפון!

שעות הקו החם שלנו

בימים א, ג, ה בין השעות 20:00-23:00

צוות הקו החם שלנו מורכב מאנשי מקצוע ובסיוע והכוונה של מטפלים בכירים

בווטסאפ: זמינים כל יום, כל היום, למעט שבתות וחגים

*כל השיחות הינן אנונימיות לגמרי

דילוג לתוכן